Ausbildungsprogramme (Bachelor, Master, PhD)

Masterstudiengang Mehrsprachigkeit und Bildung - MOTION (Master of Multilingual Educational Linguistics)

Abschluss: Master of Arts

Einrichtung: Universität Hamburg, Fakultät für Erziehungswissenschaft, Fakultät für Geisteswissenschaften

Regelstudienzeit: 4 Semester

Studiensprache: Deutsch

Studienbeginn: zum WS

Bewerbungsfrist: 01.06. bis 15.07.

Zulassungsbeschränkung: Ja

Studiengebühren: keine, aber Semesterbeitrag

Beschreibung des Studiengangs:

Im Zeitalter der Globalisierung ist kulturelle und sprachliche Vielfalt fester Bestandteil des Alltags in Metropolen. Konzepte für den Umgang mit der sprachlichen Komplexität dieser Metropolen gehören zu den größten Herausforderungen des 21. Jahrhunderts – mit denen sich auch das Masterprogramm „Mehrsprachigkeit und Bildung – MOTION: Multilingual Educational Linguistics“ intensiv wissenschaftlich auseinandersetzt. Durch die lange Tradition der Mehrsprachigkeitsforschung an der Universität Hamburg wird ein Studium am Puls der aktuellen Forschung ermöglicht. Es handelt sich um einen gemeinsamen Studiengang der Fakultät für Erziehungswissenschaft (EW) und der Fachbereiche Sprache, Literatur und Medien (SLM) der Fakultät für Geisteswissenschaften. Der Studiengang vermittelt den aktuellen Wissensstand einer interdisziplinär geprägten Herangehensweise an das Phänomen der Mehrsprachigkeit in urbanen Räumen.

Die Studierenden erlangen die Fähigkeit, mit wissenschaftlichen Methoden und Erkenntnissen selbständig zu arbeiten und ihr Wissen und ihre Problemlösungsfähigkeiten in neuen und unvertrauten interdisziplinären Zusammenhängen sprachwissenschaftlicher und erziehungswissenschaftlicher Fragestellungen zur Mehrsprachigkeit anzuwenden. Gleichzeitig erhalten die Studierenden in praxisorientierten Modulen direkte Einblicke in mehrsprachige Situationen und Problemfelder in Bildungsinstitutionen und Einrichtungen des öffentlichen Lebens.

 


 

Doctoral Training Unit - CALIDIE (Capitalising on Linguistic Diversity in Education)

Doctoral Training Unit CALIDIE

The Doctoral Training Unit (DTU) on “Capitalising on Linguistic Diversity in Education” (CALIDIE) is situated within the Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) and is affiliated with the Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) research unit and the Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET). In addition, the DTU emerges from and has strong links with the UL Research Priority Education: Focusing on Multilingualism and Diversity (RPE).

The doctoral programme CALIDIE is funded under the framework of the PRIDE scheme of the Luxembourg National Research Fund (FNR). Within the PRIDE programme the DTU represents the central entity. It consists of several supervisors, presents a joint strategy for research and PhD training, and provides an innovative high quality training environment.

Research Focus

The CALIDIE DTU focuses on the fundamental question of how learners’ linguistic repertoires interact with their learning. It investigates in particular how multilingualism – conceptualized as the interplay of multiple linguistic repertoires (mother tongue(s), language(s) of schooling, foreign, second languages) – affects learning practices and processes, and how multilingualism can be capitalized on and transformed into a resource for educational success and social well-being. CALIDIE complements and enriches existing research by investigating this central question in a specifically rich research location, from a ‘cross-curricular and vertical perspective’ and using an ‘interdisciplinary approach’.

Adopting such a conceptual and organizational frame, which innovates in terms of focus, location and approach, we aim to complement current research literature but also to provide a robust base for imagining more equitable and effective educational practices and policies. We want our DTU to impact on the development of multilingual pedagogies that are sensitive to multilingual learner repertoires, and take into account more complex pathways of learning.

The CALIDIE-cube visualizes the specificities but also the interconnectedness of the different research perspectives and projects, and how we will achieve a truly interdisciplinary, cross-curricular and vertical perspective: It combines different methodological approaches within both the quantitative and qualitative research paradigms, and shows how the three disciplines of the DTU – linguistics (including socio- and applied linguistics), pedagogy (including language education, and language didactics), and psychology (including cognitive, developmental and educational psychology) – work together. Moreover, CALIDIE adopts a horizontal, cross-curriculum perspective, and a vertical perspective as the studies are conducted in different age contexts, from early education to tertiary education. Finally, our research is organized into three axes: language practices (Axis 1), language learning and achievement (Axis 2), and language and STEM learning (Axis 3), which are described below.