Webinare

4. Webinar: Qualitätsstandards in der qualitativen Forschung

Doezntin: Doren Prinz, Juniorprofessorin Universität Hamburg

Datum/ Uhrzeit: 09.02.2016 um 12 Uhr 

Abstract:

Die in der quantitativen Forschung etablierten Gütekriterien Validität, Reliabilität und Objektivität und die damit verbundenen Forschungsstandards können aus Sicht von qualitativ Forschenden nicht direkt auf den Bereich der qualitativen Forschung übertragen werden (Mayring, 2012). Diese Standards werden aber u.a. von der American Educational Research Association (AERA, 2006) als grundlegend für qualitativ hochwertige Forschung erachtet. Die Standards umfassen allgemeine Ablaufschritte, die sukzessive aufeinander folgen. Dies sind die Skizzierung des Forschungsproblems, die Darstellung des aktuellen Forschungsstandes, des Design, der Stichprobe, der Instrumente, die Darstellung der Datenanalyse und die Ergebnisdarstellung, die Interpretation dieser Ergebnisse sowie die transparente Darlegung der vorgenommenen Generalisierungen. Dabei wird im Rahmen quantitativer Forschung insbesondere auf die transparente Darstellung des Vorgehens sowie die kritische Prüfung aller Schritte – im Besonderen aber dem der Interpretation – Wert gelegt.

Mayring und zahlreiche weitere Autoren plädieren für die Verankerung entsprechender Standards in der qualitativen Forschung und damit für die Auseinandersetzung mit speziellen Gütekriterien.

Innerhalb der wissenschaftlichen Community wird die Debatte um konkrete Gütekriterien im Rahmen qualitativer empirischer Arbeiten ebenso kontrovers geführt und stellt sich dreigliedrig dar (Madill, Jordan & Shirley, 2000). Die Positionen reichen von gänzlicher Ablehnung jedweder Kriterien bis zur Übernahme und Modifikation von Gütekriterien aus der quantitativen Forschung. Insgesamt lehnt aber der Mainstream innerhalb der qualitativen Community die Übernahme von Gütekriterien aus der quantitativen Forschung ab und fordert eine doppelte Gegenstandsangemessenheit (vgl. Flick, 2010). Dabei sollte nicht nur die Methode dem erforschten Gegenstand angemessen sein, sondern darüber hinaus sollten auch die Kriterien der Bewertung den eingesetzten Methoden gerecht werden können.

Entsprechend dieser Darstellungen sollen im Rahmen des Webinars zunächst die geforderten Standards und anschließend gegenstandsangemessene Gütekriterien für die qualitative Forschung vorgestellt werden.

Literatur:

American Association for Educational Research AERA (2006). Standards for reporting on empirical social science research in AERA publications. Educational Researcher, 35, 33–40.

Flick, U. (2010). Triangulation in der qualitativen Forschung. In U. Flick, E. von Kardorff &
I. Steinke (Hrsg.), Qualitative Forschung. Ein Handbuch (8. Aufl.) (S. 309–318). Reinbek: Rowohlt.

Madill, A., Jordan, A. & Shirley, C. (2000). Objectivity an reliability in qualitative analysis. British Journal of Psychology, 91 (1), 1-20.

Mayring, P. (2012). Mixed Methods – ein Plädoyer für gemeinsame Forschungsstandards qualitativer und quantitativer Methoden. In M. Gläser-Zikuda, T. Seidel, C. Rohlfs,
A. Gröschner & S. Ziegelbauer (Hrsg.), Mixed Methods in der empirischen Bildungsforschung (S. 287–300). Münster: Waxmann.


 

3. Webinar: ACTION RESEARCH AS A TOOL OF AFFIRMATION AND INTEGRATION OF PLURILINGUAL PUPILS' IDENTITY IN EDUCATION

Dozentin: Dr. sc. Klara Bilić Meštrić, University of Zadar, Croatia

Datum/ Uhrzeit: 07.12.2015 um 14.00 Uhr

Abstract:

With a free, but also forced flow of people across Europe, one of the greatest challenges we are witnessing today is the proper integration of all its citizens in all the domains of the society. This can particularly concern immigrant children and youths who may feel that their identities and their languages are being marginalised in these processes. 

It takes a long time until practices in schools are changed for plurilingual learners not to be perceived as a problem, but a resource, rendering the concept of language as a responsibility urgently needed. One way marginalisation processes of immigrant identities and languages of plurilingual children in schools may be dealt with is through systematic and active scientific work by practitioners themselves, namely action research.  

The idea of action research is most often attributed to the American – German social psychologist Kurt Lewin (1890 – 1947), who believed that research on social practice which produced nothing but books and theories was not sufficient designing a four-level model of action research that comprises a spiral of steps which are in a constant flux: analysis, planning, action and reflection.

An important development of this model came from critical pedagogy, namely the South American philosopher and educationalist Paolo Freire who believed that the practitioners should be in charge of their own practice. He called for a participatory and more active approach of all the stakeholders of educational process, particularly of those whom education concerns the most - students and teachers. 

In this webinar we will focus on the classroom action research and the living educational theory based on critical theory. Along with presenting some of the examples of AR, some of the ideas on how to use action research in classroom as a form of reflective, participatory, systematic and collaborative type of research practice will be propoased. 

 


2. Webinar: Language experience changes executive functions: Evidence from multilingual and monolingual children

Dozent: Gregory J. Poarch, PhD / Dept. of English Linguistics, University of Tübingen

Datum/ Uhrzeit: 24.03.2015 um 10.00 – 11.00 Uhr

Abstract:

There is converging evidence of enhanced executive functions (EF) in conflict resolution tasks (e.g., Simon Task, Flanker Task) for child, adult, and elderly bilinguals compared to age-matched monolinguals (Kroll & Bialystok, 2013). It is assumed that enhanced executive functions/cognitive control in bilinguals stems from their more or less permanent need to monitor, control, and shift between two languages. However, recent debate has hinted at confounds related to, amongst others, different socio-economic backgrounds of the bilingual and monolingual groups tested (Hilchey & Klein, 2011). The main studies presented in this webinar (Poarch & Van Hell, 2012; Poarch & Bialystok, 2014) investigated whether possible differences between bilinguals and monolinguals in executive functioning are also evident in second language learners, partial bilinguals, and trilingual children, critically, when the participating children are matched on socio-economic background. The children completed the Simon Task and/or the Flanker task, which are executive functions tasks assumed to tap into various EF components: task monitoring, selective attention, inhibition, and conflict resolution. The obtained results will be discussed with a special focus on possible SES differences and which EF components are affected differentially between groups. Furthermore, we will briefly look at recent studies reporting no group differences in EF task performance. Finally, we will ask how much bilingual experience is necessary before any cognitive advantages particularly in the inhibitory component of executive control become apparent (see also Van Hell & Poarch, 2014) and whether sustained processing of three languages yields any additional cognitive benefit over processing only two languages.

Hilchey, M. & Klein, R. (2011). Are there bilingual advantages on nonlinguistic interference tasks? Implications for the plasticity of executive control processes. Psychonomic Bulletin and Review, 18, 625–658.

Kroll, J. F., & Bialystok, E. (2013). Understanding the consequences of bilingualism for language processing and cognition. Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 497–514.

Poarch, G. J., & Bialystok, E. (2014). Bilingualism as a model for multitasking. Developmental Review. Advance online publication. doi:10.1016/j.dr.2014.12.003

Poarch, G. J., & Van Hell, J. G. (2012). Executive functions and inhibitory control in multilingual children: Evidence from second language learners, bilinguals, and trilinguals. Journal of Experimental Child Psychology, 113(4), 535–551.

Van Hell, J. G., & Poarch, G. J. (2014). How much bilingual experience is needed to affect executive control? Applied Psycholinguistics, 35(5), 925–928.

Bei Interesse einer Teilnahme melden Sie sich bitte unter kombi at uni-hamburg.de an


1. Webinar: Internationales Publizieren in der empirischen Bildungsforschung

Dozenten: Jürgen Baumert, Ulrich Trautwein

Datum: Mittwoch,26.11.2014 um 16.00 Uhr

Prof. Dr. Jürgen und Baumert, ehemaliger Direktor des Max-Planck-Instituts für Bildungsforschung, und Dr. Ulrich Trautwein, Professor für empirische Bildungsforschung der Universität Tübingen standen für das Webinar als Referenten zur Verfügung. In zwei Stunden berichteten sie aus ihrer jahrelangen Erfahrung als Autoren, Gutachter und  Herausgeber und gaben den Nachwuchswissenschaftlerinnen und –wissenschaftlern beider Forschungsschwerpunkte wichtige Hinweise zum erfolgreichen Publizieren im Bereich der empirischen Bildungsforschung.

 Im Webinar wurden folgende zentrale Themen behandelt, die mit dem internationalen Publizieren zusammenhängen:

  • die Frage ob das Forschungsthema für internationale Journals geeignet ist oder ob eine Publikation in deutschsprachigen Journals thematisch sinnvoller ist
  • Langfristige und Kurzfristige Strategien für das erfolgreiche Publizieren
  • Das Schreiben lernen
  • Der Umgang mit Gutachten

Darüber hinaus haben Herr Baumert und Herr Trautwein viele weitere Ratschläge zur Auswahl der Journals, zu den Qualitätskriterien für Publikationen in der Erziehungswissenschaft und Psychologie und den wichtigsten „impact factors“ gegeben.

35 Teilnehmerinnen und Teilnehmer aus den Schwerpunkten "Steuerung im Bildungssystem" und "Mehrsprachigkeit und sprachliche Bildung" haben sich am Webinar beteiligt und konnten per Chat oder Audio Fragen stellen. Die Folien der Präsentation befinden sich im KoMBi-WIKI.